Επιλογή υποβάθμισης των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού

chlomoudis kostas wnt

του Κώστα Χλωμούδη

Μέχρι και Α’ πλοίαρχοι και Α’ μηχανικοί οι απόφοιτοι των Ναυτικών Λυκείων, σύμφωνα με το νομοσχέδιο που ψηφίστηκε την Τετάρτη 18 Μαρτίου 2020 από την Ολομέλεια της Βουλής.
Παρέχεται πλέον το δικαίωμα στους αποφοίτους των Ναυτικών Επαγγελματικών Λυκείων, υπό όρους, να εξελίσσονται μέχρι και τους βαθμούς του Α΄ πλοιάρχου και Α’ μηχανικού Εμπορικού Ναυτικού. Η ψηφισθείσα αυτή διάταξη προβλέπει ότι οι απόφοιτοι Επαγγελματικών Λυκείων (ΕΠΑΛ) Τομέα Ναυτιλιακών Επαγγελμάτων ειδικότητας πλοιάρχου ή αντίστοιχης ισότιμης σχολής αποκτούν δίπλωμα πλοιάρχου πρώτης τάξης, υπό τις εξής προϋποθέσεις:
α) θαλάσσια υπηρεσία 24 μηνών μετά την απόκτηση πλοιάρχου β΄ τάξης Ε.Ν. με ειδικότητα πλοιάρχου ή υποπλοιάρχου από την οποία μισή τουλάχιστον σε πλοία ολικής χωρητικότητας άνω των 3.000 ο.χ. και
β) επιτυχής αποφοίτηση από τους οικείους κύκλους σπουδών του ΚΕΣΕΝ ή ΝΕΚΕ.
Επίσης, με ανάλογες διατάξεις οι απόφοιτοι μαθητές των ναυτικών λυκείων αποκτούν δίπλωμα πλοιάρχου β΄ τάξης Ε.Ν., όπως και οι απόφοιτοι των ναυτικών λυκείων με ειδικότητα μηχανικού αποκτούν υπό προϋποθέσεις δίπλωμα μηχανικού Α΄ και Β΄ Τάξης.

Ζούμε μια νέα εποχή στη ναυτιλία.
Η ανάπτυξη των έξυπνων τεχνολογιών, των σύγχρονων επιχειρηματικών μοντέλων και των ικανοτήτων, δημιουργείται μια άλλη φάση γενιά παραγωγής στη θαλάσσια οικονομία…
• Ήδη έχει δοκιμαστεί επιτυχώς, ο απομακρυσμένος έλεγχος πλοίου με δορυφόρους από απόσταση 8.000 χιλιομέτρων.
• Ρομπότ που κατεβαίνουν σε δεξαμενές ή επιθεωρούν βλάβες υποβρυχίως.
• Αισθητήρες που ελέγχουν ανά τρία δευτερόλεπτα όλα τα κρίσιμα σημεία, τη γέφυρα, το μηχανοστάσιο του βαποριού, καταγράφουν παρεκκλίσεις και υποδεικνύουν διορθωτικές κινήσεις.
• Drones που εποπτεύουν τις θάλασσες και εντοπίζουν πειρατές και επικείμενους κινδύνους.
• Γυαλιά επαυξημένης πραγματικότητας που παρέχουν κρίσιμες πληροφορίες στον χρήστη σε περίπτωση πυρκαγιάς στο πλοίο.
• Αβαταρ που καθοδηγούν το πλήρωμα στην παροχή πρώτων βοηθειών εν πλω...
• Τα ‘ευφυή’ πλοία είναι σε φάση παραγωγής και χρήσης και θα επιτρέπουν τις αυτοματοποιημένες και βελτιστοποιημένες διαδικασίες στη λειτουργία τους…
• Τα ‘έξυπνα’ λιμάνια ήδη χρησιμοποιούν τεχνολογία και φιλοσοφία management με αποτέλεσμα τις πλέον ομαλές και ταχύτερες λειτουργίες στη λιμενική βιομηχανία που ζει μια σύγχρονη ανατροπή και επανάσταση στη παραγωγική του δραστηριότητα…
• Τα πληρώματα εκπαιδεύονται με καινοτόμα εργαλεία και προσομοιωτές στην αντιμετώπιση έκτακτων συμβάντων και ατυχημάτων.
• Λειτουργούν πλατφόρμες e-learning και εκπαιδευτικά προγράμματα με αντικείμενο τη χρήση του Διαδικτύου των Πραγμάτων και της επαυξημένης πραγματικότητας στη ναυτιλία.

Είναι άδικο, για τη χώρα, εμείς μέχρι πρόσφατα να σπέρνουμε σχολές ΑΕΝ ανά τα νησιά και σήμερα να δίνουμε την ψευδαίσθηση ότι με τα "ναυτικά λύκεια" δημιουργούμε ειδικευμένο ναυτικό προσωπικό...
Δυστυχώς σχεδιάζουμε το παρόν με το βλέμμα και τη γνώση στραμμένα στο βαθύ παρελθόν...
Αν στα σοβαρά επιχειρήσουμε να διερευνήσουμε τους ναυτιλιακούς ορίζοντες και τις ανάγκες για στελέχη στη παγκόσμια ναυτιλία, τότε η αναβάθμιση των ΑΕΝ, άμεσα και η δημιουργία δυο-τριών πανεπιστημιακών σχολών, με τα σχετικά επιστημονικά αντικείμενα, θα ήταν η πλέον προοδευτική πρόταση που θα ανταποκρινόταν στις ανάγκες του άμεσου μέλλοντος στο σύγχρονο παρόν.

eep logo