Οι "εναλλακτικές" για τα λιμάνια...

olp limani peiraiaΤου Νότη Ανανιάδη

Στην λίστα που έστειλε το ΥΠΟΙΚ και ενέκρινε το Eurogroup και αποτελούν δεσμεύσεις της ελληνικής κυβέρνησης για το επόμενο δίμηνο αναφέρεται, μεταξύ άλλων, πως οι ιδιωτικοποιήσεις που έχουν ξεκινήσει θα ολοκληρωθούν. Αν και δεν υπάρχει ρητή αναφορά στα λιμάνια του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης, από μόνη της η αναφορά αυτή αποτελεί θέμα. Που βρίσκεται σήμερα η ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ και του ΟΛΘ; Η προηγούμενη κυβέρνηση είχε ξεκινήσει την διαδικασία πώλησης , μέσω ΤΑΙΠΕΔ, του 67% των μετοχών που κατέχει το δημόσιο των δύο εισηγμένων στο Χρηματιστήριο Αθηνών αυτών ανωνύμων εταιρειών. Ο υπουργός Ναυτιλίας Θ. Δρίτσας έσπευσε γρήγορα να χαράξει την προσωπική γραμμή συμβιβασμού του, δηλώνοντας ότι αποδέχεται μεν την σύμβαση παραχώρησης δύο προβλητών του λιμανιού στο Πέραμα στην Coscο, όπως αυτή υφίσταται, αλλά παγώνει τη διαδικασία πώλησης των μετοχών των δύο μεγαλύτερων λιμανιών της χώρας. Ενδεχομένως η κατηγορηματική εκείνη δήλωση να έχει ξεπεραστεί μετά από τον μήνα που μεσολάβησε και τις διαπραγματεύσεις με τους εταίρους που έχουν γίνει εν τω μεταξύ. Παραμένει όμως το ερώτημα τι θα γίνει τελικά με τα λιμάνι, ιδίως υπό το φως της «λίστας Βαρουφάκη» και την συγκεκριμένη αναφορά. Πέρα από την πώληση των μετοχών όπως είχε προδιαγραφεί, κάτι που «πολιτικά» θα είναι πολύ δύσκολο για την κυβέρνηση να περάσει ιδίως στους δικούς της συνδικαλιστές, υπάρχουν δύο ακόμη εναλλακτικές ιδιωτικοποίησης των λιμανιών. Η πρώτη είναι το μοντέλο παραχωρήσεων, όπως λειτούργησε πάνω - κάτω με την επένδυση της Cosco. Ουσιαστικά, δηλαδή, ενοικίαση για ένα συγκεκριμένο μεγάλο χρονικό διάστημα συγκεκριμένων λειτουργιών των λιμανιών έναντι ορισμένου αντίτιμου.
Η δεύτερη, που όπως υποστηρίζουν κύκλοι της αγοράς είναι πιο σύγχρονη, λειτουργική και προσοδοφόρα, προβλέπει τον διαχωρισμό των υποδομών από την λειτουργία τμημάτων του λιμανιού και την παραχώρηση μόνο της λειτουργίας. Μοντέλο που, εφ' όσον προβλέπει την διατήρηση των υποδομών υπό τον έλεγχο του δημοσίου, «διευκολύνει» την κυβέρνηση να την περάσει πιο εύκολα στο δικό της ακροατήριο. Προς το παρόν από την λίστα Βαρουφάκη δεν διευκρινίζεται ποια λύση θα επιλέξει η κυβέρνηση, ενώ στη ρητορική Δρίτσα δεν ανιχνεύεται πλέον κανένα στίγμα, πέραν των αρχικών δηλώσεων, για τα λιμάνια.
Βέβαια, πέρα από τα παραπάνω ερωτήματα, προκύπτουν και ορισμένα άλλα. Όπως για παράδειγμα αν θα είναι το «υπερυπουργείο» Οικονομίας υπό τον Γ. Σταθάκη ή το Ναυτιλίας που θα χειριστεί τα θέμα. Επίσης, αν το ΤΑΙΠΕΔ που κατήργησε τις πρώτες μέρες η υπ. αναπληρωτής Νάντια Βαλαβάνη, αλλά τελικά το «ξεκατάργησε» για να λειτουργήσει υπό άλλη ονομασία, θα κρατήσει πρωταγωνιστικό ρόλο, όπως είχε μέχρι πριν τις εκλογές, στις διαδικασίες «αξιοποίησης» (εναλλακτική ονομασία της ιδιωτικοποίησης) του ΟΛΠ και του ΟΛΘ. Κι ακόμη, αν η καθυστέρηση έκδοσης και δημοσίευσης της απαραίτητης πρωθυπουργικής απόφασης για να δοθούν επιτέλους αρμοδιότητες στον αναπληρωτή υπουργό Ναυτιλίας Θοδωρή Δρίτσα σχετίζεται τελικά και με το ποιο κυβερνητικό κέντρο θα χειριστεί τελικά το όλο θέμα - αν και από το υπ. Ναυτιλίας υποστήριζαν ότι μέχρι τέλους της εβδομάδας το συγκεκριμένο θέμα θα είχε διευθετηθεί.