«Πως αλλάζει τον κόσμο ο κλάδος του ηλεκτρονικού εμπορίου και αντίστροφα»

korkidis vasilis new

του Βασίλη Κορκίδη

Συνηθίζουμε να λέμε ότι «η κρίση γεννά ευκαιρίες», αλλά αυτό δεν φτάνει, γιατί πρέπει και να τις δούμε έγκαιρα να τις αξιολογήσουμε και να τις αξιοποιήσουμε. Εν προκειμένω το ηλεκτρονικό εμπόριο, η σημασία του οποίου αναδείχθηκε και αναδύθηκε αν θέλουμε, την περίοδο της πανδημίας και των μέτρων για την ανάσχεσή της.

Το e-εμπόριο δεν είναι ανακάλυψη που συνέβη την εποχή της πανδημίας. Δεν είναι κάτι καινούργιο. Όμως για το ελληνικό εμπόριο ήταν μία «αποκάλυψη» καθώς ο περιορισμός της μετακίνησης των πολιτών επηρέασε αρχικά θετικά την επισκεψιμότητα των ηλεκτρονικών καταστημάτων στους περισσότερους κλάδους του ηλεκτρονικού εμπορίου. Και αυτό πρέπει να είναι το «στοίχημα της επόμενης μέρας» για το παραδοσιακό εμπόριο. Δεν θα κουραστώ να τονίζω τη σημασία της εξωστρεφούς πολιτικής που τόσο έχουν ανάγκη οι εμπορικές επιχειρήσεις ανεξαρτήτως μεγέθους μέσα από την αξιοποίηση και της σύγχρονης ψηφιακής τεχνολογίας.

Σήμερα η εξοικείωση με τα social media πρέπει να θεωρείται δεδομένη όπως δεδομένη είναι και η άποψη ότι τα social media αποτελούν ένα από τα βασικά κανάλια που τροφοδοτούν με επισκεψιμότητα τα ηλεκτρονικά καταστήματα. Μάλιστα παρατηρήθηκε ότι η πλειονότητα των ηλεκτρονικών καταστημάτων διαπίστωσε αύξηση του τζίρου την περίοδο του COVID-19. Και εκεί πρέπει να εστιάσει, μεταξύ των άλλων, το εμπόριο. Ζούμε στην εποχή των tablet, των desktop και των «έξυπνων» κινητών τηλεφώνων. Κατά συνέπεια η ευκαιρία αυτή δεν θα πρέπει να πάει χαμένη. Και τούτο διότι το κόστος ανάπτυξης της ψηφιακής παρουσίας πλέον είναι σε προσιτά επίπεδα ακόμη και για την μικρομεσαία κατηγορία.

Εδώ σπεύδω να σημειώσω ότι η ψηφιακή παρουσία του εμπορίου δεν περιορίζεται στα «κλασικά» όρια επιρροής στο αγοραστικό κοινό με την «στενή έννοια» της παρουσίας ενός καταστήματος. Η φήμη του και η δυναμική του μπορεί να ξεπεράσει τα σύνορα και να παγκοσμιοποιηθεί. Μην ξεχνάμε ότι μέσα ψηφιακές πλατφόρμες όπως οι alibaba, amajon, zalando εκατομμύρια πελάτες από όλο τον κόσμο αγοράζουν καθημερινά τα πάντα δημιουργώντας ιλιγγιώδεις τζίρους ή αναζητούν προϊόντα μέσα από το google.
Για να το σκεφτούμε, η αύξηση διαδικτυακών πωλήσεων κατά 134% τον Απρίλιο, με μερίδιο 44% στην ελληνική αγορά, αλλά και κατά 304% των ηλεκτρονικών πωλήσεων από τα Σούπερ Μάρκετ δίνει κίνητρο στις εταιρίες ηλεκτρονικού εμπορίου να προσπαθήσουν να κρατήσουν τους πελάτες της καραντίνας και την επόμενη μέρα άρσης των περιοριστικών μέτρων. Και αυτός πρέπει να είναι ο επόμενος στόχος για όλο τον κλάδο του ελληνικού εμπορίου και σχεδόν το σύνολο των οργανωμένων επιχειρήσεων.

Η εμφάνιση σε αυτές τις ψηφιακές πλατφόρμες των ελληνικών εμπορικών επιχειρήσεων, που δεν έχουν να ζηλέψουν σε τίποτα από τις λοιπές ανταγωνίστριές τους σε ευρωπαϊκό ή και παγκόσμιο επίπεδο για λόγους που δεν είναι της παρούσης να αναλύσουμε. Όσο και αν φαίνεται παράξενο σε τέτοιες πλατφόρμες στις περισσότερες των περιπτώσεων δεν παίζει τον πρώτο ρόλο η τιμή, αλλά η ποιότητα των προϊόντων και η συνέπεια της επιχείρησης ως προς του τι παρουσίασε μέσω των πλατφορμών και του τι τελικά κατέληξε στα χέρια εκείνου που έθεσε την παραγγελία. Μην ξεχνιόμαστε η κριτική (rating) στα social media είναι ανελέητη ανεξάρτητα του μεγέθους του καταστήματος, της αλυσίδας των καταστημάτων και της χώρας προέλευσης.

Ίσως, οι e-πλατφόρμες, το e-εμπόριο πέραν της διεύρυνσης του τζίρου σε τοπικά και εθνικά πλαίσια να συμβάλει και στην ανάπτυξη εξαγωγικών δραστηριοτήτων αλλά και στην ανάπτυξη συνεργιών που μπορεί σήμερα να παραμένουν στο παρασκήνιο αναζητώντας την κατάλληλη ευκαιρία να πρωταγωνιστήσουν. Εδώ θέλω να σημειώσω και τη σημασία της «πατέντας» όχι με την έννοια της κατοχύρωσης αλλά με την έννοια της αξιοποίησης δεξιοτήτων στην παραγωγή π.χ. εξαρτημάτων τα οποία θα μπορούσαν να «κουμπώσουν» με άλλα εξαρτήματα και να αναδημιουργήσουν προϊόντα ποιοτικότερα και όχι κατ ανάγκη ακριβότερα άλλων.

Και η ελληνική «πατέντα» είναι αξεπέραστη. Θέλω τέλος να υπενθυμίσω ότι το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιά σε συνεργασία με την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών και το Ναυτικό Επιμελητήριο Ελλάδος έχουν συν-δημιουργήσει μία πλατφόρμα με εξωστρεφή χαρακτήρα πάνω στην οποία «ακουμπούν» πολλές επιχειρήσεις υποστήριξης της ποντοπόρου και επιβατηγού ναυτιλίας και όχι μόνο των μελών του ναυτιλιακού cluster «Maritime Hellas», σε μία προσπάθεια διεύρυνσης της «παρουσίας» των ελληνικών επιχειρήσεων που παρουσιάζονται με δυναμική, αλλά και των ευκαιριών για αυτές.

 

eep logo