Η πανδημία επιταχύνει την ψηφιοποίηση

psifiopoihsh

του Βασίλη Κορκίδη*


Δεν θα μπορούσε να είναι πιο επίκαιρη η θεματολογία του ψηφιακού συνεδρίου με θέμα «total business transformation». Και τούτο γιατί η πανδημία έδωσε την «ευκαιρία» να επανεξεταστούν εκ βάθρων ορισμένα μοντέλα επιχειρηματικότητας αλλά και μοντέλα της εφοδιαστικής από την οποία προσδιορίζονται βασικές παράμετροι της επιχειρηματικότητα σε τοπικό, υπερτοπικό αλλά και διεθνές περιβάλλον.

Πρόσφατη έρευνα του τμήματος Μελετών του Ε.Β.Ε.Π. σε συνεργασία με την ΟΕΣΑΟΝΝΑ που διεξήχθη για λογαριασμό του ΠΕΣΑ σε 22 περιοχές της Περιφέρειας Αττικής «έδειξε» την δημιουργία επιχειρήσεων «τριών ταχυτήτων» αλλά και ανέδειξε 4 νέες τάσεις καταναλωτικής συμπεριφοράς. Αυτά σε «τοπικό» επίπεδο. Σε υπερτοπικό επίπεδο διαφάνηκε ξεκάθαρα, ότι η μεταποίηση και γενικά το χονδρεμπόριο, σε συσχετισμό με τα «πορίσματα» από την διαρραγή κρίκων της εφοδιαστικής κατά την πανδημία, βρίσκονται σε μία διαδικασία αναθεώρησης τόσο της φιλοσοφίας των just in time αποθεμάτων αλλά και των κομβικής σημασίας πλέον αποθηκευτικών χώρων σε στρατηγικά επιλεγμένα σημεία από τον τομέα των logistics.

Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι τα σοβαρότερα προβλήματα εμφανίστηκαν στο «τελευταίο μίλι» και όχι στα ενδιάμεσα της εφοδιαστικής. Όσον αφορά στον ψηφιακό μετασχηματισμό η ψηφιακή επανάσταση στην οικονομία μετατρέπει το λιανικό εμπόριο και το χονδρικό εμπόριο. Επιβάλλει θεμελιώδεις αλλαγές: αναδύονται νέα επιχειρηματικά μοντέλα και κανάλια, τα δεδομένα γίνονται βασικές επιχειρήσεις, οι πελάτες αγοράζουν περισσότερα στο διαδίκτυο, προσφέρονται νέα ψηφιακά προϊόντα, χρειάζονται νέες δεξιότητες, τα καταστήματα στις πόλεις πρέπει να εξελιχθούν και να επανεμφανιστούν για να παραμείνουν ενεργά. Η
πανδημία έχει λειτουργήσει υπέρ της επιτάχυνσης αυτών των τάσεων. Οι κανόνες θα πρέπει να προσαρμοστούν για να διατηρήσουν ίσους όρους ανταγωνισμού μεταξύ όλων των παικτών.

Οι έμποροι λιανικής, χονδρικής, εισαγωγών και εξαγωγών είναι μαζί η κινητήρια δύναμη των παγκοσμιοποιημένων αλυσίδων εφοδιασμού. Το Διαδίκτυο σημαίνει ότι οι άνθρωποι μπορούν να αγοράσουν από οπουδήποτε στον κόσμο. Αυτό παρουσιάζει ευκαιρίες αλλά και κινδύνους, για τις επιχειρήσεις και τους καταναλωτές. Οι επιχειρήσεις λιανικής και χονδρικής, με άμεση διασύνδεση με τους πελάτες, αντιμετωπίζουν μια ολοένα αυξανόμενη μετατόπιση σε αυτούς των ευθυνών των προμηθευτών ή των δημόσιων αρχών, την αστυνόμευση της εφαρμογής ενός ευρέος συνόλου κανόνων. Αυτό το βλέπουμε σε τομείς όπως οι πληροφορίες και η ευθύνη των προϊόντων, η προστασία των καταναλωτών, η ασφάλεια και το απόρρητο των καταναλωτών κλπ.

Όσον αφορά στο ενεργειακό. Το Ε.Β.Ε.Π. μεταξύ των άλλων για την αναζωογόνηση του ναυπηγοεπισκευαστικού τομέα τάχθηκε υπέρ της αναγέννησης των διαλύσεων πλοίων. Η δραστηριότητα της ανακύκλωσης πλοίων, ακολουθεί πιστά τη φιλοσοφία της κυκλικής και, κυρίως, γαλάζιας οικονομίας, καθώς η ανάκτηση ναυπηγικού χάλυβα και άλλων μετάλλων και υλικών, και όχι μόνο, συμβάλλει στον περιορισμό εξάντλησης των πρώτων υλών, αλλά και στην εξοικονόμηση πόρων για τη ναυπηγική βιομηχανία. Αν θελήσουμε να το συνδέσουμε με το ενεργειακό δεν έχουμε παρά να αναφερθούμε εκτενώς στη φιλοσοφία της κυκλικής και, κυρίως, γαλάζιας οικονομίας και τι αυτές εμπεριέχουν για το ενεργειακό. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η μεταποίηση και δη η μικρομεσαία μεταποίηση αναζητά φθηνή ενέργεια η οποία ως γνωστόν προσφέρεται μέσα από τις ανανεώσιμες πηγές.

Σε ότι αφορά στο μετασχηματισμό και τη δημόσια διοίκηση έχουμε να σημειώσουμε την αναγκαιότητα δράσης για την παροχή «πελατοκεντρικών» ψηφιακών υπηρεσιών από την πλευρά της δημόσιας διοίκησης, τη διασύνδεση και διαλειτουργικότητα μητρώων και συστημάτων Δημοσίου, την ψηφιοποίηση των αρχείων του κράτους και τέλος την αναβάθμιση ψηφιακών δεξιοτήτων στην στρατιωτική θητεία. Το τελευταίο όσο και αν ακούγεται «επαναστατικό» θα έπρεπε να αποτελεί μια βασική παράμετρο για την παραγωγή στελεχών με αυξημένες δεξιότητες που τόσο έχει ανάγκη η αγορά. Η οποία βρίσκεται σε διαδικασία «μετάβασης».

Όσον αφορά στο ψηφιακό μετασχηματισμό της δημόσιας διοίκησης εδώ επίσης πρέπει να σημειώσουμε ένα ακόμη θετικό… που προέκυψε από την πανδημία. Πάνω από 75.000 ώρες μετακίνησης που συνεπάγονται ταλαιπωρία κι αναμονή σε ουρές, γλίτωσαν οι πολίτες που επέλεξαν να εξυπηρετηθούν με ψηφιακό ραντεβού σε συναλλαγή τους με τις δημόσιες υπηρεσίες, καθώς σύμφωνα με τα στοιχεία της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης (ΓΓΠΣΔΔ) αυξάνεται συνεχώς η χρήση της πλατφόρμας απομακρυσμένης εξυπηρέτησης για τους πολίτες MyDeskLive, μέσω των οποίων δίνεται η δυνατότητα στους πολίτες να πραγματοποιήσουν ψηφιακά ραντεβού με το Δημόσιο. Η πλατφόρμα αποτελεί ένα νέο όχημα εξυπηρέτησης του πολίτη που προώθησε ο υπουργός Κυριάκος Πιερρακάκης, σχεδιάστηκε από τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης και αξιοποιεί το κέντρο Διαλειτουργικότητας.
Και η άλλοτε «σκληρή γλώσσα» των αριθμών εδώ αποκαλύπτει το γιατί η ψηφιοποίηση πρέπει να «τρέξει» με ακόμη πιο γοργούς ρυθμούς. Ήδη, από την αρχή της λειτουργίας των εφαρμογών (καλοκαίρι του 2020) έχουν πραγματοποιηθεί πάνω από 75.000 eραντεβού πολιτών κι επιχειρήσεων με τις υπηρεσίες που έχουν υιοθετήσει μέχρι σήμερα την εφαρμογή. Ήδη, 21.870 ραντεβού μέσω υπολογιστή ή έξυπνου κινητού έχουν πραγματοποιηθεί με την ΑΑΔΕ, στην εφαρμογή myAADElive, εκ των οποίων τα 11.210 μέσα στο 2021. Τέλος, 2.890 ψηφιακά ραντεβού πραγματοποιήθηκαν με τις υπηρεσίες του ΟΑΕΔ στην πλατφόρμα myOAEDlive, από ανέργους αλλά κι από εταιρείες, εκ των οποίων τα 1590 το Α’ τετράμηνο του 2021. Υπολογίζοντας πως αν τα ραντεβού αυτά γίνονταν με φυσικό τρόπο και ο κάθε πολίτης χρειαζόταν συνολικά μία ώρα για να μεταβεί προς και από την δημόσια υπηρεσία, είναι εμφανές πως έχουν εξοικονομηθεί 75.000 ώρες. Και ως γνωστόν οι ανθρωποώρες κοστίζουν και στον Δημόσιο και στον ιδιωτικό τομέα.

Μιλάμε για μία μετάβαση. Η μετάβαση στην νέα τάξη πραγμάτων πρέπει να μετατραπεί σε μία ευκαιρία ανάταξης της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας, αφού θα υπάρξουν διαρκείς αλλαγές τις οποίες πρέπει να εντοπίσουμε και να αξιοποιήσουμε εγκαίρως. Όλες οι επιχειρήσεις ανεξαρτήτως μεγέθους οφείλουν να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα που δημιούργησε η υγειονομική κρίση και ο εμπορικός κόσμος, που έχει αποδείξει ότι μπορεί να αντεπεξέλθει σε δύσκολες καταστάσεις να διαχειριστεί τις αλλαγές στη καταναλωτική συμπεριφορά, που αναγκαστικά θα επέλθουν.

*Παρέμβαση του Προέδρου Ε.Β.Ε.Π. στο Συνέδριο “TOTAL BUSINESS TRANSFORMATION”

eep logo