Μπλόκο στο λιμάνι του Πειραιά για τα κυκλώματα λαθρεμπορίου

olp sep

Νέα μέτρα από την ΑΑΔΕ και τους διαχειριστές της ελεύθερης ζώνης του Πειραιά

Οι διαχειριστές των ελεύθερων ζωνών θα ενημερώνουν αμέσως το τελωνείο σε κάθε περίπτωση που το αποτέλεσμα της ζύγισης αποκλίνει από το βάρος που έχει δηλωθεί στα φορτωτικά έγγραφα.

Στη διασφάλιση πως οι κάθε λογής επιτήδειοι που προσπαθούν να αποφύγουν να πληρώσουν τα τέλη και τους δασμούς των εισαγωγών τους στην Ευρώπη μέσω του λιμανιού του Πειραιά και θα αποτυγχάνουν και θα συλλαμβάνονται από τις Αρχές, προχώρησε η κυβέρνηση με την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ).

Υστερα από προσεκτική επεξεργασία όλων των δεδομένων κατά τους τελευταίους δύο μήνες, σχετικά με τις εισαγωγές που γίνονται διά της ελεύθερης ζώνης, η ΑΑΔΕ σε συνεργασία με τους διαχειριστές της ελεύθερης ζώνης του Πειραιά, που είναι ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς και ο Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά, αποφάσισαν τη λήψη νέων μέτρων, τα οποία κλείνουν ακόμα και την πιο μικρή τρύπα που θα μπορούσαν να εκμεταλλευτούν τα κυκλώματα λαθρεμπορίου και δασμοφοροδιαφυγής. Χρησιμοποιώντας διάφορα τεχνάσματα, όπως η ψευδής δήλωση του βάρους των εμπορευματοκιβωτίων με σκοπό την υποτιμολόγηση των προϊόντων, τα κυκλώματα αυτά επιχειρούσαν να μην καταβάλλουν τους δασμούς που τους αναλογούσαν.

Το θέμα είχε ανακύψει πριν από ένα χρόνο, όταν η OLAF, η Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Καταπολέμησης της Απάτης, ισχυρίστηκε πως τελωνειακοί στο λιμάνι του Πειραιά δεν κατάφεραν να σταματήσουν ένα εικαζόμενο σύνθετο διασυνοριακό δίκτυο απάτης από την Κίνα, που δολίως απέφευγε να πληρώσει δασμούς και ΦΠΑ για μεγάλες ποσότητες παπουτσιών και ρούχων που εισήγαγαν στην Ευρώπη και διέθεταν στις αγορές της σε εξαιρετικά χαμηλές τιμές. Για την περίπτωση αυτή η OLAF εισηγήθηκε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή να ζητήσει από την ελληνική πλευρά να ανακτήσει ποσά που αντιστοιχούν σε δασμούς που δεν καταβλήθηκαν, ύψους 202,3 εκατ. ευρώ. Τόσο οι ελληνικές τελωνειακές αρχές όσο και η κυβέρνηση δεν αναγνωρίζουν το πόρισμα και εάν η Επιτροπή κάνει δεκτή την εισήγηση της OLAF, η Ελλάδα θα προσφύγει στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο. Για να μη φτάσουν όμως τα πράγματα εκεί, λήφθηκαν αυστηρότατα μέτρα που τώρα ολοκληρώνονται με τις τρέχουσες πρόσθετες ελληνικές πρωτοβουλίες.

Ειδικότερα για τις περιπτώσεις των κλωστοϋφαντουργικών προϊόντων που προέρχονται από την Κίνα, αποφασίστηκε ότι οι διαχειριστές των ελεύθερων ζωνών θα ενημερώνουν άμεσα το τελωνείο σε κάθε περίπτωση που το αποτέλεσμα της ζύγισης ενός εμπορευματοκιβωτίου με το οποίο μεταφέρονται κλωστοϋφαντουργικά εμπορεύματα προέλευσης Κίνας, μετά τον τελωνισμό τους (θέση σε ελεύθερη κυκλοφορία, αποταμίευση, καθεστώς 42 κ.λπ.) και πριν από την έξοδό τους από την ελεύθερη ζώνη, αποκλίνει από το βάρος που έχει δηλωθεί στα φορτωτικά έγγραφα για το εν λόγω εμπορευματοκιβώτιο. Επίσης, το τελωνείο θα εκδίδει άμεσα εντολή ελέγχου ενημερώνοντας τον διαχειριστή, ο οποίος παράλληλα δεν θα επιτρέπει την έξοδο του εμπορευματοκιβωτίου από την ελεύθερη ζώνη και θα οδηγεί το φορτηγό όχημα σε εγκαταστάσεις εντός αυτής για την πραγματοποίηση του ελέγχου από το τελωνείο. Επιπλέον, μετά την ολοκλήρωση του ελέγχου, το τελωνείο θα ενημερώνει σχετικά τον διαχειριστή προκειμένου να επιτραπεί η έξοδος του εμπορευματοκιβωτίου από αυτήν.

Με αυτές τις κινήσεις τίθενται νέες, πρόσθετες διαδικασίες ελέγχου κάνοντας το σύστημα εντελώς αδιάβλητο, αναφέρουν κύκλοι της ΑΑΔΕ.

Κλειστός και ο «διάδρομος» της Ελευσίνας

Οι νέες τελωνειακές διαδικασίες στις ελεύθερες ζώνες του Πειραιά βάζουν τέλος και σε μια άλλη «φάμπρικα» που είχαν ανοίξει ορισμένοι. Λιγότερο από έξι μήνες από τη στιγμή που ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός για την Καταπολέμηση της Απάτης (OLAF) προειδοποίησε για ύποπτες υποτιμολογήσεις και δασμοαποφυγή στο λιμάνι του Πειραιά, κι ενώ «τα λουριά έσφιξαν» ασφυκτικά στον ΟΛΠ και στη ΣΕΠ, οι επιτήδειοι αλλοδαποί που θέλουν να χρησιμοποιούν τη χώρα για να βάζουν στην Ευρώπη φτηνά τα προϊόντα τους προσπάθησαν να χρησιμοποιήσουν ένα άλλο μονοπάτι: να βρουν διέξοδο μέσω Ελευσίνας, αναφέρουν οι σχετικές πληροφορίες.

Κάποια επίμαχα εμπορευματοκιβώτια που ξεφορτώνονταν στον Πειραιά φορτώνονταν σε φορτηγά με προορισμό τελωνειακές αποθήκες της ευρύτερης περιοχής του Θριασίου, με αποτέλεσμα η διασπορά των αποθηκών αυτών να καθιστά δύσκολο τον εξαντλητικό έλεγχο των εμπορευμάτων από το μικρό συγκριτικά με του Πειραιά τελωνείο Ελευσίνας. Οι πληροφορίες αυτές ενέτειναν έτι περαιτέρω τους ήδη εξονυχιστικούς ελέγχους στα εμπορευματοκιβώτια που μεταφέρουν ύποπτα για υποτιμολόγηση είδη, όπως κλωστοϋφαντουργικά ή παπούτσια από την Κίνα. Καθώς η ΑΑΔΕ έχει δώσει παρόμοιες αυστηρές οδηγίες με αυτές του Πειραιά και στην Ελευσίνα, όπως και σε όλα τα τελωνεία της χώρας, διατηρώντας σε συνεχή εγρήγορση τους ελεγκτικούς μηχανισμούς, ο «διάδρομος» αυτός έκλεισε και τώρα με τις νέες διαδικασίες στην ελεύθερη ζώνη του Πειραιά σφραγίστηκε ολοσχερώς, εκτιμούν οι αρμόδιοι.

του Ηλία Μπέλλου από την kathimerini.gr

Pin It