"Προ των πυλών" η μεγάλη πρόκληση για τη διεθνή ναυτιλία

ploia rada

Από την αρχή του 2020 χιλιάδες πλοία θα αναγκαστούν να χρησιμοποιήσουν τα νέα -χαμηλού θείου- καύσιμα

Η 1η Ιανουαρίου θα είναι καθοριστική στιγμή στην ιστορία δύο πολύ σημαντικών βιομηχανιών: της ναυτιλίας και της διύλισης ορυκτών καυσίμων. Την ερχόμενη εβδομάδα θα τεθούν σε εφαρμογή οι νέοι κανόνες του Διεθνούς Οργανισμού Ναυτιλίας (ΙΜΟ), που προβλέπουν ότι τα πλοία θα πρέπει να χρησιμοποιούν καύσιμα με πολύ μικρότερη περιεκτικότητα θείου. Η αλλαγή αναμένεται ότι θα αυξήσει το κόστος των θαλάσσιων μεταφορών και αλλά και της κρουαζιέρας, ενώ θα έχει σημαντικές επιπτώσεις και στα διυλιστήρια.

Την ερχόμενη εβδομάδα, χιλιάδες πλοία ανά τον κόσμο θα υποχρεωθούν να χρησιμοποιήσουν τα νέα καύσιμα που θα περιέχουν θείο το πολύ μέχρι 0,5% από 3,5% που είναι το όριο σήμερα. Οσοι δεν συμμορφωθούν με τους νέους κανονισμούς θα βρεθούν αντιμέτωποι με υψηλά πρόστιμα, αλλά και με ποινές φυλάκισης. Οι λιμενικές αρχές ανά τον κόσμο διαθέτουν ήδη drones που θα ελέγχουν τα καυσαέρια των πλοίων. Επί δεκαετίες, η ναυτιλία χρησιμοποιούσε καύσιμα με υψηλή περιεκτικότητα σε θείο, τα οποία ενοχοποιούνται ότι προκαλούν προβλήματα υγείας όπως άσθμα, αλλά και όξινη βροχή. Ο λόγος που χρησιμοποιούνταν καύσιμο με υψηλή περιεκτικότητα σε θείο ήταν επειδή τα διυλιστήρια δυσκολεύονταν να το περιορίσουν κατά τη μετατροπή του αργού πετρελαίου σε καύσιμο. «Οι νέοι κανόνες ΙΜΟ 2020 αποτελούν την πιο θεμελιώδη και έντονη αλλαγή στις προδιαγραφές προϊόντος που έχει υπάρξει στην πετρελαιοβιομηχανία, με επίπτωση και στη ναυτιλία και στα διυλιστήρια», λέει στο Bloomberg ο Τόρμπγιορν Τόρνκβιστ, διευθύνων σύμβουλος της Gunvor Group, μιας από τις μεγαλύτερες παγκοσμίως εταιρείες εμπορίας πετρελαίου και φυσικού αερίου.

Επιπτώσεις

Μία από τις πρώτες επιπτώσεις της αλλαγής στα καύσιμα θα είναι η αύξηση του κόστους των θαλάσσιων μεταφορών. Σύμφωνα με εκτίμηση της εταιρείας IHS Markit, το κόστος αποστολής ενός κοντέινερ είκοσι ποδών από τη Λατινική Αμερική στην Ευρώπη αναμένεται να αυξηθεί κατά 26 δολάρια. Χονδρικά το κόστος ενός κιβωτίου με μπανάνες θα αυξηθεί κατά πέντε σεντ. Το κόστος για μια κρουαζιέρα διάρκειας μιας εβδομάδας προβλέπεται ότι θα αυξηθεί κατά 130 δολάρια ανά καμπίνα. «Αν αναλογιστείτε ότι το 90% του παγκόσμιου εμπορίου διεξάγεται μέσω θαλάσσης, τότε πρόκειται για πολύ σημαντική αλλαγή», προσθέτει ο Ρόμπερτ Χβάιντ Μακλέοντ, διευθύνων σύμβουλος του διαχειριστικού βραχίονα της Frontline Ltd, μιας από τις ιδιοκτήτριες εταιρείες σούπερ τάνκερ.

Το κόστος των καυσίμων αποτελεί το σημαντικότερο έξοδο των ναυτιλιακών εταιρειών και οι νέοι τύποι καυσίμου, που θα πρέπει να χρησιμοποιηθούν από την πρώτη ημέρα του νέου χρόνου, είναι ακριβότεροι κατά αρκετές εκατοντάδες δολάρια ανά τόνο σε σύγκριση με τα καύσιμα με αυξημένη περιεκτικότητα θείου. «Νομίζω ότι η επίπτωση στο παγκόσμιο εμπόριο θα είναι μεγαλύτερος χρόνος παράδοσης και αυξημένο κόστος», εξηγεί η Σαντάν Καπτάνογλου, πρόεδρος της BIMCO, της μεγαλύτερης ναυτιλιακής ένωσης στον κόσμο. «Σε ακραίες καταστάσεις θα μπορούσε να προξενηθεί ακόμη και χάος, όπου η έλλειψη καυσίμων θα προκαλούσε καθυστέρηση στην παράδοση προϊόντων και μη συμμόρφωση των πλοίων, με αποτέλεσμα την επιβολή προστίμων και την άσκηση αγωγών», προσθέτει η κ. Καπτάνογλου. Ο πανικός που είχε παρατηρηθεί αρχικά, καθώς πλησίαζε η κρίσιμη ημερομηνία, έχει υποχωρήσει, ωστόσο πρέπει να γίνει ακόμη δουλειά και δεν μπορεί να αποκλειστεί η έλλειψη των κατάλληλων καυσίμων σε ορισμένα λιμάνια του κόσμου, τουλάχιστον στην αρχή.

Μηχανικά προβλήματα

Η ναυτιλιακή βιομηχανία έχει αναδείξει εδώ και καιρό το κρίσιμο ζήτημα της ασφάλειας των νέων καυσίμων που θα χρησιμοποιούνται, καθώς δεν υπάρχει παγκόσμιο πρότυπο για τα νέα καύσιμα με χαμηλότερη περιεκτικότητα θείου. Ο νέος τύπος καυσίμου απλώς θα πρέπει να έχει περιεκτικότητα θείου και άλλων σημαντικών στοιχείων που να μην υπερβαίνουν τα νέα όρια. Γεγονός που σημαίνει πως τα διυλιστήρια θα μπορούν να παράγουν συμβατά καύσιμα με διαφορετικούς τρόπους. Ωστόσο με τη σειρά του αυτό σημαίνει πως οι μηχανικοί των πλοίων θα πρέπει να προσέχουν ιδιαίτερα ώστε να μην αναμειγνύουν μη συμβατά μεταξύ τους καύσιμα. Ηδη έχουν σημειωθεί προβλήματα στη βορειοδυτική Ευρώπη, όπου σε πολλές περιπτώσεις αποδείχτηκε ότι οι νέοι τύποι καυσίμου περιέχουν υπερβολικά πολλά ιζήματα. Στην περίπτωση που χρησιμοποιηθούν τέτοια καύσιμα σε πλοία, τότε είναι πιθανό να βουλώσουν τα φίλτρα καυσίμου και να οδηγήσουν σε μηχανικά προβλήματα. Και για μια ναυτιλιακή εταιρεία δεν υπάρχει κάτι χειρότερο από ένα πλοίο με πρόβλημα στη μηχανή να παρασύρεται ακυβέρνητο στη θάλασσα.

Υπάρχει όμως ακόμη και το ζήτημα της μη συμμόρφωσης, καθώς υπολογίζεται ότι στην αρχή το 10% με 15% του παγκόσμιου στόλου δεν θα ακολουθήσει τους κανόνες. Ορισμένες ναυτιλιακές εταιρείες έχουν επενδύσει εκατομμύρια για την εγκατάσταση αντιρρυπαντικής τεχνολογίας στα φουγάρα των πλοίων, που επιτρέπει τη χρήση καυσίμων με υψηλότερο θείο.

Αλλες πληρώνουν ακριβότερο καύσιμο με χαμηλή περιεκτικότητα σε θείο. Για όλες αυτές τις εταιρείες η μη συμμόρφωση αποτελεί αθέμιτο ανταγωνισμό.

kathimerini.gr

eep logo