Κρουαζιέρα – πόλη – λιμάνι!

olp cruise terminal fakelos

Τι προσδοκά ο Πειραιάς από την κρουαζιέρα

Του Νότη Ανανιάδη

Ένα μόνιμο παράπονο – γκρίνια από τους επαγγελματίες της πόλης είναι ότι οι τουρίστες της κρουαζιέρας «δεν αφήνουν ούτε ένα ευρώ» στην αγορά του Πειραιά. Είναι και δεν είναι έτσι.

Είναι έτσι, σε μεγάλο βαθμό, για τους τουρίστες των transit κρουαζιερόπλοιων. Μένουν λίγες ώρες στο λιμάνι (6-8 συνήθως) κι έχοντας δίπλα την Ακρόπολη με τον Παρθενώνα, αλλά και το Μουσείο της, είναι εύλογο οι περισσότεροι επιβάτες να θέλουν να την επισκεφθούν, οπότε ο χρόνος που τους μένει είναι πράγματι περιορισμένος.

Αλλά δεν είναι υποχρεωτικά έτσι. Γιατί δεν είναι έτσι όλοι οι επιβάτες. Η σύγχρονη τάση - και αυτό αφορά και τα Mega κρουαζιερόπλοια που θα ελλιμενίζονται στις δυο προβλήτες που θα κατασκευάσει ο ΟΛΠ – είναι οι επιβάτες να επιλέγουν την κρουαζιέρα, όχι αναζητώντας τον προορισμό, αλλά ως εναλλακτική μορφή πολυτελών διακοπών. Μιλάμε για ένα πλωτό πεντάστερο ξενοδοχείο που δίνει στον πελάτη του, τον επιβάτη, τα πάντα. Σινεμά, ντισκοτέκ, κλαμπ, θεατρικές παραστάσεις, αθλητικές δραστηριότητες (μέχρι και γκολφ στο sun deck έχουν κάποια κρουαζιερόπλοια ή πίστα πατινάζ κάποια άλλα), τα πάντα… Αυτός ο επιβάτης, αν δεν δελεαστεί από τις προσφορές που θα κάνουν τα ίδια τα εστιατόρια ή τα μπαρ του πλοίου όση ώρα είναι δεμένο στο λιμάνι, μπορεί να αφιερώσει λίγο χρόνο να πάει κάπου. Αλλά, στην περίπτωση του Πειραιά, το ερώτημα είναι που.

Αυτό είναι το μεγάλο πρόβλημα για την πόλη που φιλοξενεί το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας. Μια πόλη που δεν έχει ταυτότητα ή, για να είμαστε ακριβείς, δεν την έχει προβάλει ώστε να γίνει ελκυστική.

Κάνω μια άνιση σύγκριση με το Κουσάντασι. Το άλλοτε ψαροχώρι στα Μικρασιατικά παράλια, που βρίσκεται δίπλα στην υπέροχα διατηρημένη αρχαία Έφεσο. Φυσικά όσοι επισκέπτονται το Κουσάντασι για πρώτη φορά, θα θελήσουν να δουν την αρχαία Έφεσο. Στις ίδιες οργανωμένες εκδρομές όμως, τις περισσότερες φορές προβλέπεται και μια στάση στα εργαστήρια δερμάτινων ειδών, στα οποία έχει παράδοση η περιοχή. Σιγά-σιγά δε, το Κουσάντασι που εξελίχθηκε σε σημαντική πόλη, με δικές της υπηρεσίες – μέχρι και Πανεπιστήμιο έχει – έγινε γνωστό για την καλή και φτηνή του αγορά. Από παραδοσιακά καταστήματα που πουλάνε ρούχα και παπούτσια στα οποία μπορείς να απολαύσεις και την γοητεία του ανατολίτικου παζαριού, μέχρι οργανωμένα πολυκαταστήματα στα οποία μπορείς να βρεις σε πολύ καλές τιμές καλά προϊόντα. Μέσα σε τριάντα χρόνια το Κουσάντασι έφτιαξε την ταυτότητά του, η οποία είναι πλέον γνωστή σε κάθε επιβάτη κρουαζιέρας: Φτηνή και καλή αγορά.

Ποιος αλήθεια επιβάτης κρουαζιερόπλοιου που φτάνει -έστω για λίγη ώρα- στον Πειραιά, έχει μάθει για τον Προφήτη Ηλία, την υπέροχη θέα του σε όλο τον Σαρωνικό κόλπο και τις ταβέρνες του; Ποιος γνωρίζει και πως μπορεί να επισκεφθεί το Δημοτικό Θέατρο; Έχει ακούσεις κανένας από τους τουρίστες της κρουαζιέρας για τις ταβέρνες –όχι του υπό ανάπλαση Τουρκολίμανου, αυτό είναι σχετικά γνωστό – αλλά της Πειραϊκής; Για τον περίπατο από τη Σχολή Δοκίμων μέχρι τη Φρεαττύδα και πάρα πέρα το Πασαλιμάνι και την πλατεία Αλεξάνδρας τους έχει ενημερώσει κανείς; Για το Αρχαιολογικό και το Ναυτικό Μουσείο; Για τα διάσπαρτα «κουτούκια» της πόλης, όπου αν ο τουρίστας είναι τυχερός, μπορεί και να ακούσει ίσως το διασημότερο ελληνικό τραγούδι παγκοσμίως, «τα παιδιά του Πειραιά» από πού θα ενημερωθούν; Για να μην πούμε ότι μαζί με τα φάντος και το φλαμέγκο, το ρεμπέτικο είναι από τα πιο γνωστά έθνικ είδη μουσικής. Αυτό, στην γενέτειρά του, που είναι ο Πειραιάς, που θα το ακούσουν;

Και πέρα από την ψυχαγωγία, στο εμπόριο, σε ποια αγορά μπορεί να πάει και να βρει ξεχωριστά προϊόντα από όλη την Ελλάδα ο τουρίστας της κρουαζιέρας; Όλα αυτά τα παραπάνω, που αποτελούν ψηφίδες που συναπαρτίζουν την ταυτότητα του Πειραιά, ποιος θα τα συνθέσει και θα τα προβάλλει ώστε η «γκρίνια» της αγοράς που λέγαμε για το ευρώ που δεν αφήνουν οι τουρίστες της κρουαζιέρας να πάψει να έχει βάση;

Ακούω τελευταία ότι υποχωρεί η ιδέα να γίνει ο παλιός Σταθμός του ΗΣΑΠ στην πλατεία Ιπποδαμείας έκθεση αυτοκινήτων και επανέρχεται η αρχική πρόταση να γίνει εκεί μια σύγχρονη αγορά. Μάλιστα, οι ίδιες πληροφορίες λένε πως υπάρχει σχετική επικοινωνία του Επιμελητηρίου με την Cosco για την μετατροπή του κτιρίου σε αγορά. Μακάρι!

Αύριο, το Γ΄ μέρος της ανάλυσης: Home-Port, ξενοδοχεία, Duty-Free

 

eep logo