Carwan Gallery: Από τη Βηρυτό στον Πειραιά!

carwan gallery

Ένας χώρος «Collectable Design» και τέχνης στο λιμάνι

Γιατί δύο κοσμοπολίτες άνθρωποι της Τέχνης αποφάσισαν να μεταφέρουν την έδρα ενός πολλά υποσχόμενου χώρου τέχνης με διεθνή απήχηση από την πληγωμένη πρωτεύουσα του Λιβάνου στην Ελλάδα.

Οι φονικές εκρήξεις στο λιμάνι της Βηρυτού στις αρχές του περασμένου μήνα κατέστρεψαν ολοσχερώς τον χώρο που στέγαζε την γκαλερί Carwan από το 2011. Το τραγικό συμβάν δεν ήταν, βέβαια, η αφορμή για τη μετεγκατάστασή της στην Αθήνα, την οποία οι ιδιοκτήτες της είχαν συναποφασίσει καιρό πριν. «Η έκρηξη, πέρα από τις ανθρώπινες απώλειες, επηρέασε βαθιά και τη ζωντάνια της πολιτιστικής σκηνής στην πόλη», λέει ο ένας εξ αυτών, ο Nicolas Bellavance-Lecompte. «Πολλές γκαλερί καταστράφηκαν και πολλοί καλλιτέχνες και ντιζάινερ έχασαν τα στούντιό τους, εγκαταλείποντας τη χώρα. Δεν ήταν βέβαια αυτός ο λόγος της μετακόμισής μας. Από καιρό ένιωθα ότι η δραστηριότητά μας στη Βηρυτό είχε ολοκληρώσει τον κύκλο της. Επιπρόσθετα, η βαριά κρίση στην οικονομία της χώρας ήταν ανασταλτικός παράγοντας για τους πελάτες μας που ήθελαν να μας επισκεφτούν. Όταν ανοίξαμε την γκαλερί πριν από εννέα χρόνια, καλύψαμε ένα κενό στην περιοχή. Ήταν ο πρώτος χώρος σύγχρονου ντιζάιν στη Μέση Ανατολή. Μέσα σ’ αυτά τα χρόνια φιλοξενήσαμε πάνω από πενήντα διεθνείς εκθέσεις και αναδείξαμε πολλούς ντόπιους καλλιτέχνες και ντιζάινερ στο εξωτερικό. Μαζί με τον συνεργάτη μου, Quentin Moyse, ψάχναμε να βρούμε μια πόλη που να μοιάζει στη Βηρυτό, με έντονο το στοιχείο της ιστορίας και τον κοσμοπολίτικο αέρα. Ο Quentin είχε ξεκινήσει να δουλεύει στην Αθήνα και στη Μύκονο ως αρχιτέκτονας, οπότε η Ελλάδα ήταν στις πρώτες μας επιλογές. Είδαμε πολλούς χώρους, στο Μεταξουργείο, στον Κεραμεικό, στου Ψυρρή. Τελικά, μας κέρδισε ο Πειραιάς και το λιμάνι του».

Από τη Βηρυτό στον Πειραιά

Την πρώτη τους έκθεση στον Λίβανο αποθέωσε ένα ρεπορτάζ των New York Times και μέχρι σήμερα η γκαλερί έχει ταξιδέψει στα σημαντικότερα art & design fairs του πλανήτη, χτίζοντας ένα ηγετικό προφίλ -παγκόσμιας κλίμακας- στον χώρο του ντιζάιν. Αναρωτιέμαι πώς πήραν την απόφαση να βγουν εκτός του «εικαστικού χάρτη» της πόλης, τι κι αν τα τελευταία χρόνια στον Πειραιά ξεπηδά η μία γκαλερί πίσω από την άλλη, μεταμορφώνοντας την περιοχή σε μια ενδιαφέρουσα εικαστική πιάτσα. «Ο Πειραιάς έχει μια μοναδική ενέργεια που θυμίζει έντονα τη Βηρυτό. Το λιμάνι έχει καταστήσει την περιοχή από την αρχαιότητα κέντρο διεθνούς ατμόσφαιρας, ανταλλαγής πολιτισμών, εξωστρέφειας, επικοινωνίας. Όλα αυτά είναι στο DNA της γκαλερί μας, επομένως νιώθουμε πολύ οικεία εδώ. Ακόμα και το κτίριο ταιριάζει γάντι στην ταυτότητά μας. Όπως όλα τα κτίσματα της οδού Πολυδεύκους, έτσι και αυτό ξεκίνησε σαν εμπορική αποθήκη του λιμανιού, που χρονολογείται από το 1800. Κάναμε μικρές παρεμβάσεις γιατί δεν θέλαμε επ’ ουδενί να χάσει τον αρχικό του σχεδιαστικό χαρακτήρα. Ως αρχιτέκτονες και οι δύο, πιστεύουμε πολύ στην αυθεντικότητα των κτισμάτων και το συγκεκριμένο παίζει καθοριστικό ρόλο στον διάλογο που θέλουμε να ανοίξουμε μεταξύ παρελθόντος-παρόντος», λέει ο Quentin.

Ο ιδανικός τόπος για υψηλής μορφής σύγχρονη τέχνη

«Η Ελλάδα είναι ένα πρόσφορο έδαφος πολλαπλών εμπνεύσεων. Για μένα είναι η νέα πολιτιστική πρωτεύουσα της Ευρώπης, ένα νέο κέντρο για το ντιζάιν στην Ευρώπη», πιστεύει ο Nicolas. «Η ιστορία, η κουλτούρα, ακόμα και η αρχιτεκτονική της πόλης σας, την καθιστούν μια εναλλακτική και άκρως ενδιαφέρουσα τοποθεσία για να γεννηθεί υψηλής μορφής σύγχρονη τέχνη και ντιζάιν». Τους ζητώ να μου συγκρίνουν την εικαστική σκηνή της Αθήνας και της Βηρυτού και βρίσκουν αρκετά κοινά. «Και στις δύο πόλεις μπορείς να βρεις μια νέα γενιά συλλεκτών, που θέλουν να επενδύσουν στη μοναδικότητα των έργων τέχνης, αλλά και καλλιτέχνες και ντιζάινερ που παράγουν τα έργα τους πάνω σε σπάνιες τεχνικές», συμφωνούν. Είναι, όμως, δύο πόλεις που πλήττονται έντονα από την οικονομική κρίση και -τώρα πια- την κρίση της πανδημίας. Επιχειρηματικά, αυτό το νέο άνοιγμα δεν θα ήταν πιο επικερδές σε μια μητρόπολη των τεχνών και του ντιζάιν, όπως το Λονδίνο, το Παρίσι ή το Βερολίνο; «Αυτή τη στιγμή οι μεγάλες γκαλερί του πλανήτη μονοπωλούν ουσιαστικά την αγορά. Η πρόκληση, λοιπόν, για τις μικρότερου βεληνεκούς είναι να επενδύσουν στη μοναδικότητα. Η Αθήνα είναι σπάνια από κάθε άποψη για να αποτελέσει τη βάση μας. Όσα μπορούν να γεννηθούν εδώ θα έχουν σίγουρα το στοιχείο της πρωτοτυπίας, που ο διεθνής χαρακτήρας της γκαλερί θα τα κάνει να λάμψουν σε παγκόσμιο επίπεδο».

Καλώς ήρθατε στον κόσμο του «Collectable Design»

Η μοναδικότητα είναι και η λέξη-κλειδί της γκαλερί. Ο Nicolas μού ξεκαθαρίζει ότι δεν επιθυμούν να αποκαλούνται χώρος τέχνης, αλλά να εδραιωθούν στη συνείδηση του κόσμου ως μια εστία σύγχρονου ντιζάιν, που όραμά της είναι να συστήσει -και στην Αθήνα- τη σχολή του «Collectable Design». Τι ακριβώς, όμως, σημαίνει αυτό; «Έχει να κάνει με την ιδέα της λειτουργικής τέχνης και αναφέρεται σε αντικείμενα που εξυπηρετούν χρηστικούς σκοπούς, από έπιπλα και φωτιστικά έως κεραμικά και βιβλία. Όλο και περισσότεροι συλλέκτες σήμερα αρχίζουν να εξερευνούν το ντιζάιν με ενθουσιασμό, πιστεύοντας ότι υπάρχει λιγότερη κερδοσκοπία από ό,τι στον κόσμο της τέχνης».

Αυτή την κατεύθυνση ακολουθεί και η πρώτη τους έκθεση επί ελληνικού εδάφους, που παρουσιάζει πάνω από εκατό χειροποίητα βάζα του Καναδού καλλιτέχνη και ντιζάινερ Omer Arbel. Η σειρά «113» είναι το αποτέλεσμα της συνεχούς έρευνας του Orbel πάνω στην αλληλεπίδραση του χαλκού και του γυαλιού, της ταυτόχρονης τήξης των δύο υλικών και της επαναφοράς τους σε στερεά κατάσταση. «Νομίζω ότι είναι μια εντυπωσιακή αρχή, που δίνει το στίγμα μας», εκτιμά ο Quentin. «Τον Νοέμβριο θα παρουσιάσουμε το έργο ενός ανερχόμενου Πολωνού ντιζάινερ, που φτιάχνει λάμπες από αληθινά βότανα και φυτά, ενώ του χρόνου προγραμματίζουμε μια συνέργεια με Έλληνες ντιζάινερ. Στόχος μας είναι να ανακαλύψουμε τα εγχώρια ταλέντα αρχιτεκτόνων και ντιζάινερ και να τα βοηθήσουμε να ανοίξουν τα φτερά τους στο εξωτερικό. Θέλουμε να βάλουμε την Αθήνα στον διεθνή χάρτη του σύγχρονου ντιζάιν». Αυτή σίγουρα είναι μια πρόκληση, αν και η μεγαλύτερη στο σύγχρονο ντιζάιν είναι η οnline αγορά, όπως μου λένε. «Ειδικά σήμερα, που οι μετακινήσεις λόγω της πανδημίας είναι περιορισμένες, οι σύγχρονες γκαλερί πρέπει να δομήσουν μια άψογη και λειτουργική προς τον χρήστη διαδικτυακή ταυτότητα. Η γκαλερί μας είναι ήδη διαθέσιμη για εικονική περιήγηση, σε όποιον δεν έχει τη δυνατότητα να την επισκεφτεί από κοντά».

Η πρώτη έκθεση της Carwan Gallery στην Αθήνα με τίτλο «113» και έργα του Omer Arbel θα διαρκέσει μέχρι τις 7/11.
(Πολυδεύκους 39, Πειραιάς, Τετάρτη-Παρασκευή 2 μ.μ.-10 μ.μ. & Σάββατο 10 π.μ.-10 μ.μ.).

kathimerini.gr

eep logo