Το Λιμάνι, οι Κινέζοι, οι επενδύσεις...

cosco-containers









Του Νότη Ανανιάδη

Στα όριά τους φαίνεται ότι βρίσκονται, σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες οι σχέσεις της κυβέρνησης με τη διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ (που παρεμπιπτόντως έχει διοριστεί από την ίδια κυβέρνηση)! Η αιτία βρίσκεται στον περίφημο «φιλικό διακανονισμό» που προβλέπεται μεταξύ ΟΛΠ-COSCO.

Σύμφωνα με αυτόν, οι δυο πλευρές μπορούν εξωδικαστικά να συμφωνήσουν στην αναθεώρηση όρων της σύμβασης παραχώρησης της προβλήτας ΙΙ του ΣΕΜΠΟ στην κινέζικη εταιρεία.

Η COSCO με βάση τον «φιλικό διακανονισμό», επιδιώκει την αναθεώρηση του όρου περί «ελάχιστου εγγυημένου τιμήματος» που περιλαμβάνεται στη σύμβαση παραχώρησης του 2008. Η κυβέρνηση και η διοίκηση του ΟΛΠ εξ αρχής τάχθηκαν υπέρ της συγκεκριμένης λύσης, προσδοκώντας έτσι επενδύσεις και θέσεις εργασίας από την κινέζικη πλευρά. Αντίθετα, το ΤΑΙΠΕΔ έχει υπολογίσει στον προϋπολογισμό του ότι τα προσδοκώμενα έσοδα από την πώληση του ΟΛΠ θα έπεφταν πολύ χωρίς το «ελάχιστο εγγυημένο τίμημα» - παράγοντες της αγοράς κάνουν λόγο για μια θεαματική υποτίμηση του λιμανιού του Πειραιά, από τα 250 εκ. ευρώ στα μόλις 100, αν καταργηθεί το ελάχιστο εγγυημένο τίμημα.

Έτσι το Ταμείο εμφανίζεται αντίθετο στον «φιλικό διακανονισμό». Ίσως δεν είναι άσχετη με τις εξελίξεις αυτές η παραίτηση από το Δ.Σ του ΟΛΠ ενός από τα δύο μέλη του ΤΑΙΠΕΔ, που συμμετέχουν στη διοίκηση του λιμανιού, εκπροσωπώντας το Ταμείο το οποίο κατέχει το 76% των μετοχών της ΟΛΠ Α.Ε -  την Τετάρτη το μεσημέρι ανακοινώθηκε πάντως η αντικατάσταση του παραιτηθέντος. Μάλιστα την Πέμπτη το διοικητικό συμβούλιο του ΟΛΠ θα συνεδριάσει ακριβώς για να εγκρίνει τον «φιλικό διακανονισμό» και στη συνέχεια να τον στείλει προς έγκριση στο Ελεγκτικό Συνέδριο - την προηγούμενη φορά εστάλη πίσω στο λιμάνι, αφού δεν υπήρχε σχετική απόφαση του διοικητικού συμβουλίου.

Το όλο σκηνικό συμπληρώνεται από τις πληροφορίες που κυκλοφόρησαν ότι ήδη εγκρίθηκαν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή οι επενδύσεις 230 εκατομμυρίων ευρώ που προγραμματίζουν οι Κινέζοι (με προϋπόθεση την κατάργηση του ελάχιστου εγγυημένου τιμήματος μέσα από τον φιλικό διακανονισμό). Στην πραγματικότητα, δύο αρμόδιες Γενικές Διευθύνσεις της Κομισιόν φαίνεται να έχουν διαφορετικές απόψεις: η Εσωτερικής Αγοράς υπέρ της έγκρισης, η Ανταγωνισμού κατά. Κύκλοι δε της λιμενικής αγοράς εκτιμούσαν ότι λογικά δεν θα πρέπει να αναμένεται σύντομα σχετική απόφαση της Κομισιόν, η οποία άλλωστε δεν έχει εγκρίνει ακόμη την αρχική σύμβαση παραχώρησης του λιμανιού του Πειραιά στην COSCO, που χρονολογείται από το 2008!
Ίσως τελικά η κινητικότητα αυτή αποτυπώνει την πολυπλοκότητα και τις πολλές διαφορετικές προσεγγίσεις ιδιωτικοποίησης των ελληνικών λιμανιών.

* Αναδημοσίευση από το Protagon.gr

Pin It